Tilbake

Christine Tønnesen, Lita Ringnes, Paolo Staccioli - Maleri - Parafraser i papir - Skulptur
Maleri - Parafraser i papir - Skulptur
Åpning 10.12.2025
Christine Tønnessen
Med utgangspunkt i tynt, kinesisk rispapir bearbeides papiret med saks, skalpell, falseverktøy og lim til nye former.
Papiret endres til miniatyr interiører og gjenskaper nye verdener, denne gang inspirert av kunstneres atelier, skrivestuer og verk. Papirklippet flyttes inn i en gammel boks, ekse eller etui som allerede har en lang historie bak seg, noen kjente og noen ukjente. Med annet innhold skapes nytt liv og nye fortellinger.
Hvordan et skrøpelig stykke to-dimensjonalt papir kan forvandles til tre-dimensjonale former og nye utrykk er interessant å undersøke. Helt uten farge, men med papirets taktilitet, samt lys og skygge kommer detaljene til sin rett.
Arbeidsprosessen er langsom og tidkrevende. Gjennom endeløse timer står hånden og et enkelt stykke papir i fokus. I en digital og stadig akselererende verden gir arbeidet med hendene en etterlengtet ro og stillhet.
Lita Ringnes
Født i Trondheim 1937
1953 – 1955 Elev ved Statens Håndverk-og Kunstindustriskole, boklinjen og malerlinjen Bell og Sjåmo
1955 Hospitert et semester ved Central School of Arts and Craft i London
1956 Fortsetter ved Kunst og håndverk på Malerlinjen, Faaberg og Wildhagen
1957-60 Statens Kunstakademi under professor Aage Storstein
1967 Medlem av Unge Kunstneres Forbund
1969 Illustrerer Fr. Phillip Caraman S.J. bok Norway, Longmans.
1979 Hospiterer et semester ved Statens Kunstakademi, professor Knut Rose.
Studie og arbeidsopphold i Italia, Russland og England
Paolo Staccioli
Italiensk keramiker.
Paolo Staccioli ble født i Scandicci i 1943 og ble involvert i kunstverdenen på begynnelsen av 1970-tallet, da han begynte å stille ut maleriene sine i Firenze-området. Men hans kunstneriske kall syntes å tydeliggjøre seg tjue år senere da kunstneren startet en veritabel formasjonsprosess i Faenza, og over årene og med besluttsomhet tilegnet seg den tekniske ekspertisen som brakte ham til et språk som var bedre egnet til hans kreativitet: skulptur og keramikk.