Tilbake

VERDEN SOM FARGE – André Tehrani
Hvordan oppfatter vi farger? Visuell persepsjon, altså synsopplevelse, beskrives gjennom kategorier som gul, grønn, rød, mørk, lys osv. Oppfatningen av farge, og dermed opplevelsen av farge, skjer i en fysiologisk prosess. Fotoreseptorceller, spesielt kronceller, i det menneskelige øyet, stimuleres av elektromagnetiske bølger som stråler ut mellom to overflater. Likevel forklarer ikke denne tekniske beskrivelsen minnet om en bestemt farge når vi husker en bestemt hendelse, eller hvordan to mennesker kan oppleve samme farge forskjellig, eller hvordan vi til og med ser farger i drømmene våre. Farger har også et kunstnerisk potensial gjennom fenomener som materialitet og taktilitet, og evnen de har til å påvirke oss fysisk og psykologisk.
André Tehrani (f. 1980 i Tønsberg) er en norsk-iransk kunstner utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Tehranis malerier er en type post-digital abstraksjon som gjør utstrakt bruk av prosesseringer av grafisk informasjon, i komposisjoner som blant annet henter næring fra fargevifter, grafikkprogramvare og amerikansk senmodernisme.
Tidligere utstillinger inkluderer Monolog (solo, Galleri Haaken, Oslo, 2024), Arbeidstittel: The Workers (Haugar Kunstmuseum, Tønsberg, 2024), A Thousand Plus Ghosts (Nasjonalmuseet, Oslo, 2022), Above Us Only Sky, (Nitja Senter for Samtidskunst, Lillestrøm, 2021), Parking and Transportation (solo, Galleri LNM, Oslo, 2019), Image Drain (Tallinn Art Hall, Tallinn, 2017), Hard Copy (solo, MELK, Oslo, 2017) og The Miracle of Rigid Fluids (solo, Kunstnerforbundet, Oslo, 2017). Tehrani produserte en utsmykning til Fjellhamar Skole på Lørenskog i 2022 og verkene hans er innkjøpt av Nasjonalmuseet (2022), Equinor Art Programme (2020, 2023), Kunst i offentlige rom (2020, 2022), Nitja Senter for Samtidskunst (2021) og Utenriksdepartementet (2019).